Selasa, 23 Februari 2010

Tamadun Hwang Ho

Tamadun Hwang Ho
1. Terletak dilembah sungai Hwang Ho atau sungai Kuning utara China.
2. Dinasti awal dalam tamadun Hwang Ho ialah
a. Dinasti Hsia yang bermula pada sekitar tahun 2205-1766 S.M.
b. Dinasti Shang pada sekitar tahun 1766-1050 S.M.
c. Dinasti Chou dari tahun 1050-256 S.M.
3. Proses pembentukan melalui aspek berikut:
a. Lembah Hwang Ho yang subur menarik penduduk nomad untuk tinggal menetap dan membina petempatan.
b. Tapak Banpo yang berhampiran bandar Siam moden merupakan petempatan awal penduduk Hwang Ho.
c. Penduduk menjalan kan aktiviti pertanian dan penternakan binatang,mengumpul hasil hutan dan berburu.
d. Perkembangan petempatan awal mewujudkan beberapa buah bandar antaranya Anyang yang menjadi pusat kerajaan Dinasti Shang.
e. Semasa Dinasti Chou,tamadun ini tersebar hingga ke bahagian selatan Sungai Yangtze.
4. Proses pembentukan negara kota tamadun Hwang Ho ialah
a. Hwang Ho menyuburkan kawasan – tarik petempatan.
b. Tapak Banpo ialah petempatan awal.
c. Asaskan pertanian, penternakan , kutip hasil hutan, memburu .
d. Berkembang - wujud bandar-bandar dan Anyang menjadi negara kota Dinasti Shang.
i. Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang pencerobohan musuh dan dikelilingi perkampungan yang didiami oleh masyarakat petani.
ii. Ketua pemerintah – Raja , golongan pembesar dan golongan agama tinggal di bandar.
iii. Dibandar ini terdapat istana,kuil dan pusat pentadbiran Dinasti Shang.
e. Dinasti Shang sebar budaya dan luaskan wilayah.
f. Dinasti Chou sebar hingga Sungai Yangtze.
Ciri-Ciri Tamadun Hwang Ho
1. Aspek organisasi sosial masyarakat Dinasti Shang ialah
a. Raja menduduki lapisan teratas diikuti golongan pembesar.
b. Golongan petani yang membentuk sebahagian besar penduduk,mendiami kawasan diluar negara kota ini.
c. Golongan artisan memiliki kemahiran menguasai teknologi gangsa yang digunakan bagi menghasilkan senjata,perisai dan hiasan pada kereta kuda yang digunakan oleh tentera serta peralatan untuk acara keagamaan.
d. Golongan pembesar yang mampu memiliki tentera dan senjata gangsa menggunakan keistimewaan untuk menundukkan golongan bawahan.
e. Golongan paling bawah dalam masyarakat Shang ialah hamba.
2. Aspek sistem pemerintahan Dinasti Shang ialah
a. Sistem pemerintahan berbentuk pemerintahan beraja.
b. Pengganti raja selalunya dilantik daripada kalangan saudara lelaki yang lebih muda atau anak lelaki raja.
c. Raja-raja berkuasa keatas pusat pentadbiran dan mempunyai kewibawaan politik,ekonomi,sosial dan agama.
d. Mengikut kepercayaan masyarakat kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan.
i. Jika raja adil – kerajaan dan rakyat makmur dan sejahtera kerana restu Tuhan – jika tidak sebaliknya.
ii. Percaya Dinasti Shang runtuh kerana zalim.
e. Raja-raja Shang tidak perlu mendapatkan pengesahan politik kerana mereka adalah daripada keturunan pemerintah agama.
f. Raja dibantu oleh golongan basngsawan yang dipertanggungjawabkan untuk mentadbir wilayahnya.
g. Golongan bangsawan berhak mewujudkan sistem dalam tugas seperti pungutan cukai ,pertahanan dan undang-undang.
h. Kezaliman Raja Shang menunjukkan raja kehilangan mandat menyebabkan golongan hamba menyingkirkan Dinasti Shang untuk diganti dengan Dinasti Chou. Pemerintahan Raja Chou telah
i. membahagikan pemilikan tanah mereka kepada wilayah-wilayah dan melantik pembesar tempatan di setiap wilayah ini.
ii. mengikat pembesar tempatan melalui ikrar taat setia kepada pemerintahan dan memberikan hadiah seperti kereta kuda,senjata gangsa,hamba dan binatang.
iii. meminta melindungi raja dan memberikan bantuan tentera pada masa perang.
iv. memberi hak kpg pembesar tempatan bertindak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan.
v. Dibantu oleh ketua menteri dan enam badan yg urus
i. Pertanian
ii. Tentera
iii. Kerja awam
iv. Upacara agama
v. Hal ehwal monarki
vi. Undang-undang.
vi. Peringkat wilayah dikendali pembesar feudal.
3. Ciri-ciri pengkhususan pekerjaan dan peranan masyarakat .
a. Golongan pembesar mempunyai tentera masing- masing terdiri daripada tentera berkuda dan tentera berjalan kaki.
b. Golongan petani sebagai tonggak ekonomi dan pentadbiran berperanan memenuhi keperluan golongan atasan,
c. Golongan artisan telah mencipta pelbagai barangan tembaga seperti bekas minuman dan makanan,senjata dan barang tembikar.
d. Golongan hamba berfugsi ;
i. sebagai tentera paksaan
ii. membantu kerja-kerja perburuhan
iii. bagi tujuan koban dalam upacara penyembahan.
4. Agama dan kepercayaan .
a. Sebahagiaan masyarakat mengamalkan kepercayaan anismisme dan politisme.
b. Masyarakat Shang mempercayai politeisme seperti tuhan syurga,tuhan bumi,sungai,bukit dan gunung.
c. Mereka mengamalkan penyembahan roh nenek moyang.
d. Mereka juga sembah tuhan syurga (Shang Ti)dan Tuhan Bunyi ( Tu). Sembha juga bukit, sungai, dan gunung.
i. Shang Ti – Dewa tertinggi di syurga dan nenek moyang Shang.
ii. Percaya pada kuasa agung – Tien. – suatu makhluk unggul atau kuasa tertinggi alam semesta atau syurga.
iii. Konsep ini mempengaruhi Yin dan Yang.
• Alam semesta dan kejadiannya terdiri dari dua unsur.
• Yin – kuasa pasif
• Yang – Kuasa aktif
e. Upacara sembah libatkan permainan muzik,tarian dan upacara korban diketuai oleh bomoh.
f. Tulang oracle berfungsi bagi meramal keadaan.
i. Bomoh terlibat dalam upacara penilikan tulang oracle meletakkan di atas unggun api sehingga timbul rekahan untuk maramalkan untuk mentafsir sesuatu kejadian.
ii. Amalan ini bawa kemunculan sistem tulisan.
5. Sistem tulisan masyarakat Tamadun Hwang Ho berbentuk
a. Rekahan tulang oracle mempengaruhi idea penciptaan tulisan.
b. Tulisan peringkat awal berbentuk ideogram berdasarkan simbol.
c. Tulisan asal mempunyai gambar seperti kanak-kanak,bulan,matahari dan sungai.
Sumbangan Tamadun Hwang Ho
1. Aspek Politik
a. Sistem pemerintahan berbentuk monarki hingga Zaman Dinasti Ching.
b. Gelaran Raja bertukar jadi Maharaja.
c. Raja dikatakan anak syurga dan dapat mandat dari syurga.
d. Pemerintahan Dinasti diteruskan sehingga abad ke 20.
2. Aspek Ekonomi
a. Sistem pengairan diperbaharui.
b. Bina terusan untuk pertanian dan elak banjir.
c. Teknologi pembajakan dan penciptaan cangkul dan sabit untuk pertanian.
d. Menggunakan batas .
e. Maenggunakan alat pertanian daripada kayu kepada besi.
3. Aspek Sosial
a. Sistem tulisan digunakan hingga hari ini.
b. Tulisan digunakan dalam bidang penulisan dan pencetakan.
c. Tulisan diajar di sekolah-sekolah di Cina.
d. Berkembang dan digunakan oleh orang Korea dan Jepun.
4. Agama dan kepercayaan
a. Kepercayaan yang masih berkekalan sehingga hari ini ialah pemujaan roh nenek moyang.
b. Unsur pemujaan dijalankan sejak zaman Shang, diteruskan mengikut kesesusaian masa dengan unsur korban manusia digantikan dengan unsur makanan,duit kertas dan barang hiasan.
c. Konsep Yin dan Yang serta Feng Hsui merupakan dua daripada kepercayaan yang masih terdapat dalam masyarakat China sehingga hari ini.
i. Feng Hsui = Dari falsafah Taoisme berlandaskan alam semesta .
ii. Rujuk hubungan manusia dan alam.
d. Orang China percaya bahawa alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang saling melengkapi Yin kuasa pasif dan Yang kuasa aktif.
e. Feng Hsui merujuk kepada falsafah Taoisme berlandaskan bagaimana manusia berharmoni dengan alam semesta.
f. Pemerintahan Shang,sistem kalender telah diperkenalkan, terdapat 30 hari dalam sebulan dan 360 hari dalam setahun.
g. Raja menggunakan kalender untuk menentukan musim menanam dan musim menuai.
h. Amalan menggunakan kalender ini diteruskan untuk menjalankan aktiviti harian seperti upacara perkahwinan perkuburan atau pengebumian.
i. Falsafah perang Sun Tzu,- ,The Art of War membicarakan selok- belok perang dan cara menangani musuh telah diulang cetak ke dalam pelbagai bahasa.
j. Falsafah tersebut diaplikasikan dalam urusan perniagaan.


Disediakan oleh cikgu Rosli

Tiada ulasan:

Catat Ulasan